Zrodenie podnikateľského oboru- oplatí sa Vám prečítať si to!!!
Prvá sa do tohto obchodu pustila firma California Vitamins už v štyridsiatych rokoch tohoto storočia. Bola prvá, pretože dovtedy neexistovala iná firma, ktorá by zahrňovala predajný program a program kompenzácie na rôznych úrovniach. Odtiaľ teda názov „viac úrovňový“.
I keď v tej dobe už existovali spoločnosti pre priamy predaj (napr. Fuller Brush, cestujúce obchody s domácimi potrebami…aj.) firma California Vitamins umožňovala svojím zástupcom sponzorovať iných ľudí a zarábať provízie za tovar predávaný týmito distribútormi. Šlo o nezávislú organizáciu, v ktorej sami obchodníci, nie firma, prenajímali, preškoľovali a riadili svojich vlastných distribútorov. V zásade mal každý človek možnosť vybudovať si svoju vlastnú predajnú organizáciu a firma iba poskytovala výrobky a vyplácala šeky s províziami.
Po niekoľkých rokoch si zmenila firma meno na Nutrilite. Dve hviezdy tejto firmy, distributéri Rich De Vos a Jay Van Andel mali víziu, čoho je možné dosiahnuť pomocou tejto viac úrovňovej marketingovej metódy. Pre nich to bol ideálny spôsob, ako ponúknuť americký sen neobmedzenému počtu ľudí. V roku 1959 sa Rich De Vos a Van Andel odtrhli od firmy Nutrilite a založili vlastnú viac úrovňovú marketingovú spoločnosť (MLM) AMWAY Corporation. Amway sa skladá z dvoch slov - „American Way“ (americký spôsob, americká cesta). Dnes je Amway nadnárodná korporácia s ročným obratom 3 miliardy $, ktorá má viac ako milión nezávislých zástupcov po celom svete. Tato vízia dosiahla skutočne ďaleko!
Obor sa postupne rozvíjal od roku 1959 do roku 1975. V tej dobe sa len asi 30 firiem dalo označiť za skutočne viac úrovňové marketingové firmy. (termín sieťový marketing sa vtedy ešte neužíval).
Koncom šesťdesiatych rokoch veľmi silno ovplyvnil situáciu jeden človek, čiastočne k lepšiemu a čiastočne k horšiemu. Glen Turner v tej dobe pôsobil ako „krysa z Hamelinu“. Mnohí verili, že je schopný „prehovoriť mesiac, aby zišiel z oblohy dolu“ a „priviesť kameň k životu“. Jeho vízia úspechu znela ako pieseň Sirény ušiam mnohým mužom a ženám v najrôznejšom postavení. Ponúkal ľuďom nový život tým, že ich presvedčil, že je možné úplne všetko.
Založil Glen W. Turner Enterprises, čo bola rada menších firiem vyrábajúcich rôzne produkty, ktoré okamžite zaplavili celú zem. Dva z jeho najúspešnejších podnikov bola Koscot Interplanetary Incorporated a Dare To Be Great (Odvážte sa byť veľkými).
Tisíce a tisíce ľudí sa hrnuli prúdom za pánom Turnerom a za šancou, ktorú ponúkal. To, čo hovoril o ľudskom potenciály a o dosiahnutí úspechu, má váhu. Ešte dnes sa používajú jeho výcvikové a motivačné metódy. Bol majstrom v umení dostať z človeka maximum a veľké množstvo ľudí vďačí za svoj dnešný úspech jeho učeniu a inšpirácii.
Firma Turner Enterprises, bohužiaľ, získala prestíž ešte vďaka niečomu inému: zdokonalenie „schémy nezákonnej pyramídy“. Niektoré z predávaných výrobkov mali pochybnú kvalitu alebo vôbec neexistovali. Skutočných ziskov docieľovali distributéri firiem Turner Enterprises nahováraním ďalších distributérov. Pretože v tej dobe neexistovali žiadne zákony ani obmedzenia regulujúce viac úrovňový marketing, firma Glen W. Turner Enterprises mohla pokračovať v činnosti. Pan Turner si však odpykal sedemročný trest odňatia slobody.
Prvé tvrdé opatrenia proti celému oboru vlastne prišli v roku 1975. Dnes sa nám javí, že toto sa stalo katalyzátorom pre vlnu trvalého rastu, ktorá pokračuje dodnes.
Na základe povesti o ilegálnej distribúcii napadla Federálna obchodná komisia (FTC) celé odvetvie viac úrovňového marketingu legislatívou, ktorú dnes poznáme ako „zákony o pyramídach“. Z tridsiatich firiem tohoto typu, ktoré v tej dobe existovali, to bola Amway, ktorá niesla hlavné bremeno vyšetrovaní. Po štyroch dlhých rokoch, keď súdne výdavky dosiahli 4 milióny dolárov, bitka firmy Amway s FTC skončila. Súdnym rozhodnutím, o ktorom sa dnes hovorí s prídomkom Amway (FTC vs. Amway 93FTC618), SÚD ROZHODOL, ŽE Amway nie je nezákonná pyramída a že používaná metóda distribúcie (MLM) je možná ako legitímny kanál predaja a distribúcia produktov.
Kľúčom k prežitiu celého odvetvia bola ochota zástupcov firmy Amway postaviť sa vtedy za to, čomu verili, že je správne. Keby nebolo ich angažovanosti, najväčšia príležitosť v dejinách sveta by dnes neexistovala.
Za to som im nekonečne vďačná. Tisíc krát vďaka, Amway!
Po cele štyri dlhé roky čakali podnikatelia v bezpečnom odstupe, zatiaľ čo šampión celého odvetvia, Amway, bojoval za svoje a ich prežitie. Keď bola cesta voľná, malí podnikatelia s najrôznejšími zámermi vstúpili do ostrej súťaže. Dvere k šanci sú široko otvorené.
Behom tejto explózie vznikla celá rada serióznych firiem, ale objavili sa i mnohí podnikatelia, ktorých úmysly neboli tak čisté. Medzi nimi boli i takí, ktorým dnes hovoríme „pyramídoví švindliari“.
Čo vlastne vieme o pyramídach? Pyramída je najtrvalejšia stavba, ktorú poznáme. Má široký základ a môže vyrasť do veľkej výšky, ale i tak zostává pevná a stabilná. Dr. Dean Black popisuje vo svojej báječnej príručke „MLM Simple Success Guide“ (Jednoduchý sprievodca na ceste k úspechu vo viac úrovňovom marketingu) pyramídu takto:
„Akákoľvek organizácia zaoberajúca sa distribúciou výrobkov alebo služieb, ktorá dosiahne určitej veľkosti, bude tvarom pripomínať pyramídu, kde každá nižšia úroveň je väčšia a väčšia. Prenášanie právomoci vytvára viac úrovňovú pyramídu. Naša vláda je tak isto viac úrovňovou pyramídou. Rovnako tak naše školy a cirkvi. Všetky úspešné obchodné firmy, vďaka tomu, že distribuujú výrobky a služby, skončia v tvare pyramídy.“
Dean Black ďalej vysvetľuje to najdôležitejšie, čo chcem aby ste pochopili, totiž že sila každej viac úrovňovej štruktúry vychádza zo spodku. Popisuje to takto:
„Naša vláda distribuuje služby v pyramíde smerom dole, ale my jej dávame veľa odspodu, našimi volebnými hlasmi. Marketingové firmy distribuujú produkty v pyramíde smerom dole, ale my im dávame veľa odspodu, našimi dolármi. V pyramíde teda vzniká tok v dvoch smeroch, najprv dole, potom hore. Hodnota plynie pyramídou dole, veľa ako reakcia, plynie hore. Pokiaľ hodnota prestane plynúť dole, potom veľa ( vo forme dolárov alebo volebných lístkov) prestane prúdiť hore, a systém sa zrúti.“
Otázka vlastne nestojí tak, či má niečo podobnú štruktúru ako pyramída, alebo nie. Na tvare pyramídy ako takej nie je nič zlého. Je to len otázka hodnoty a nedostatok hodnoty spochybňuje akýkoľvek obchod morálne, eticky či legálne.
Pokiaľ podnikateľ v obchodnej sfére neponúka skutočnú hodnotu, nech sa pohybuje v tradičnej oblasti alebo v oblasti viac úrovňového marketingu, potom sa tomu anglicky hovorí scam (BÚDA). Scam je podvodný podnikateľský plán, švindeľ. Veľmi sa podobá výrazu „scamp“, čo znamená lúpežník, pouliční bitkár alebo výtržník.
Takže „pyramída“ je vlastne dobrá metóda distribúcie produktov a služieb, a „pyramidálna búda“ je lúpež, ktorá sa tvárí ako legitimná viac úrovňová štruktúra.
Bez ohľadu na názvosloví hovoria zákony jednoznačne. Legitímny viac úrovňový alebo sieťový marketing je životaschopný systém distribúcie a predaja, kde nezávislí distributéri (podnikatelia) zarábajú provízie za predaj výrobkov od výrobcu alebo obchodníka konečnému užívateľovi. Jediný spôsob, ako v tomto obchode zarábať peniaze, je predaj produktov. Ako sme boli svedkami v minulosti, platiť niekomu len za získavanie ľudí do niečoho je búda, nech je to zaobalené do ľubovoľnej formy.
Ponúkam Vám jednoduchý návod, ako otestovať akýkoľvek projekt z oblasti viac úrovňového alebo sieťového marketingu. Pokiaľ niekto dostáva províziu z registračného poplatku, ktorý zaplatíte, aby ste sa mohli stať členmi firmy ako distributér, je viac než pravdepodobné, že projekt je nezákonný! Ľudia sú kompenzovaní za to, že vás získali za člena. Províziu by mali dostať iba za produkty alebo služby, ktoré kúpite a distribuujete.